Een vervelend probleem waar u binnen in kleppen, en vooral bij regelkleppen, mee te maken kunt krijgen: cavitatie.
Cavitatie is het imploderen van dampbellen, die ontstaan door het stromingsbeeld in de klep.
Maar waar komen deze dampbellen feitelijk vandaan? Deze vormen zich bij hoge snelheden van het medium: doordat de snelheid omhoog gaat, daalt de druk op het medium tot onder de dampdruk (Pv), waardoor dampbellen ontstaan. De snelheidsverhoging wordt veroorzaakt in de kleinste doorlaat, de vena contracta, waar het medium doorheen stroomt. Deze vena contracta bevindt zich (meestal!) tussen de klep en de zitting van de (regel)klep. In onderstaande grafiek wordt weergegeven wanneer er dampbellen ontstaan (onder Pv).
Voorkomen dat er dampbellen ontstaan is natuurlijk het allerbeste, en dat kan door de stroming stapsgewijs af te remmen met centrisch in elkaar geplaatste kooien, zodat het medium niet onder de dampdruk komt.
Maar waar dat niet mogelijk is, moet de implosie van de dampbellen in ieder geval opgecontroleerde wijze plaatsvinden. We kunnen de dampbellen in het midden van het medium laten imploderen door de stroming over de klep (dus niet van onder de zitting) te voeren.
In veel ontwerpen zijn slechts één of twee van deze ‘drukafbouw-kooien’ toegepast, die bovendien een beperkte drukverlaging opleveren.
Bij onze multi-stage ontwerpen wordt gebruik gemaakt van een gaaselement en extra geleiding van de stroming aan de inlaatzijde van de kooi.
Door deze extra’s wordt de kooi beschermd tegen vervuiling en verstopping door bijvoorbeeld metaalspanen en lasafval, met een merkbare vermindering van de gewenste capaciteit (CV/KV waarde) tot gevolg.
Ontwerpen waarbij geen gaaselement wordt gebruikt zijn gevoelig voor vervuiling: dit kan tot kostbare systeemstoringen leiden.
Let op: Deze kooien worden alleen gebruikt voor aanstroming over de zitting.